Rootsreis naar Kemise

26 maart 2014 - Addis Abeba, Ethiopië

Maandag zijn we om 8.00 uur opgehaald door Makonen, de directeur van Almaz Ashene, het kindertehuis waar Jaël verblijft. Samen met chauffeur Abus zijn we vertrokken voor een 2-daagse rootsreis naar Kemise, de geboortestad van Jaël. De afstand tussen Addis Abeba en Kemise is 375 kilometer, een behoorlijke rit dus, die met één stop van een half uur uiteindelijk zo'n 6 uur heeft geduurd. We reden de hele tijd over een goed geasfalteerde weg, maar alleen om Addis Abeba uit te komen waren we al anderhalf uur onderweg. Ook hebben we zo'n 2 uur door de bergen gereden, dat kostte veel tijd. Maar wat het meest ophoudt zijn de taferelen onderweg. Mensen langs of op de weg met kuddes schapen of geiten, kinderen die spelen langs de weg, bepakte ezels en kamelen. Als je hier een dier aanrijdt moet je er flink voor betalen en als je een persoon aanrijdt kom je in de gevangenis terecht. Goed uitkijken dus! We hebben een aantal situaties meegemaakt die maar net goed afliepen....

Aangekomen in Kemise hebben we eerst geluncht. Daarna zijn we het stadje ingegaan op zoek naar informatie over de achtergrond van Jaël. Zoals voor iedereen bekend houden we deze informatie voor onszelf, ook wie we hebben gesproken, omdat we dit als eerste aan Jaël zelf willen vertellen. We kunnen wel zeggen dat we ontzettend veel te weten zijn gekomen en daar zijn we heel erg blij mee! Wat heel bijzonder is is dat we de nanny hebben ontmoet, die Jaël 2 weken heeft verzorgd in haar huis voordat ze naar het kindertehuis is gebracht. Ze heet Elisa en het is een hele warme vrouw, echt een schat! Wat is ons meisje daar in goede handen geweest!

Dinsdag zijn we verder gegaan met de zoektocht naar informatie en om 13.00 uur zijn we teruggereden naar Addis Abeba. Om ervoor te zorgen dat we om 18.00 uur bij het guesthouse zouden zijn moest de chauffeur nog even flink doorrijden. Hij mocht na 18.00 uur niet meer rijden met de gehuurde Toyota Landcruiser, vanwege de afgesloten verzekering. Maar wij voelden er niet veel voor om nog een nacht in een hotel te slapen. Gelukkig wilde hij het risico wel nemen en zo waren we om 18.45 uur weer "thuis". Een onvergetelijk trip, maar erg vermoeiend!

Gisterenavond zijn Steven en ik van kamer verhuisd. We hebben nu een 1- kamerappartement met keukentje en wat meer ruimte voor als Jaël straks bij ons is. Deze kamer grenst aan de tuin, dus dat is heel fijn.

Vanmorgen werden we om 9.00 uur opgehaald door Johnny om naar Jaël toe te gaan. We hadden haar 2 dagen niet gezien dus keken weer uit naar dat moment. Johnny moest bij het guesthouse nog even een lekke band verwisselen, maar even voor half 10 reden we richting kindertehuis. Daar aangekomen was het even zoeken, omdat Jaël in een andere ruimte lag dan de vorige keer. Ze lag heerlijk te rollebollen op de grond! De verzorgster pakte haar op en bracht haar naar haar bedje in de andere ruimte. We hebben haar opgepakt en zo'n anderhalf uur met haar geknuffeld, wat een heerlijk meisje! We hadden het idee dat ze ons wel herkende. Ze was erg rustig. Steven mocht weer een flesje geven en deze keer viel ze bij hem in slaap. Ook trotse tante Esther heeft Jaël vandaag een tijdje vastgehouden.

Om 12.15 uur waren we weer terug in het guesthouse, lekker geluncht en daarna konden we, voor het eerst, 2 uurtjes relaxen. Johnny kwam ons namelijk om 14.40 uur weer ophalen om ons naar het kantoor van Stichting Afrika te brengen om de rechtszitting van morgen door te nemen. Senayit heeft ons verteld wat voor vragen we kunnen verwachten en dat we de antwoorden zo kort mogelijk moeten houden. De zitting is morgenochtend om 9.00 uur. Daarna gaan we Jaël ophalen en is ze voor altijd bij ons!

1. Sander, Jiska,Sep en Fiene:
    Lieve Steven en Saskia,
    Wat een mooi verhaal! En wat een bijzondere dag morgen. Heerlijk om te lezen en zo met jullie mee te genieten.
    Groetjes van ons alle vier.
  2. Babette:
    26 maart 2014
    Wat indrukwekkend allemaal! Morgen de grote dag. Dan zijn jullie echt papa en mama. Eindelijk.
  3. Yolanda:
    26 maart 2014
    Wat ongelofelijk bijzonder allemaal.
    Nog 1 nachtje en dan zijn jullie heerlijk mer zijn drieën.
  4. Sander, Jiska,Sep en Fiene:
    26 maart 2014
    Hoi steven en Saskia ik hep de foto van Jael laten zien op school
    Ik wens Juulie veel geluk met Jael . Ik hou van Jael xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx van Fiene
  5. Sander, Jiska,Sep en Fiene:
    26 maart 2014
    Hoi Steven en Saskia Ik vind Jael heel schattig en lief.
    En ik vind Ethiopië een heel mooi land. Ik heb op school over Jael
    Verteld en iedereen vond haar heel schattig. Ik kijk er heel
    Erg naar uit om Jael vast te houdenen haar mischien wel een
    Flesje te geven PS ik mis jullie natuurlijk heel erg. Sep
  6. Jet:
    26 maart 2014
    Wat een spannende dagen.. Nog 1 nachtje slapen..
    Dat zal genieten worden, zelfs van de onderbroken nachten.

liefs, Jet
  7. Henny en Stef:
    26 maart 2014
    Wat een bijzondere verhalen en heerlijke foto's. Super!
    XXX
  8. Rian:
    26 maart 2014
    Lieve Saskia en Steven wat een prachtig meisje!! niet te geloven dat jullie daar nu zijn en haar eindelijk mogen vasthouden. En wat een emoties komen daarbij kijken zeg. Alleen de foto's emotioneerde mij al! Wat zou ik ook graag even met haar knuffelen want ze ziet er ook erg knuffelbaar uit, die schat. Veel succes morgen met de rechtzaak en heel veel geluk voor jullie samen als gezin. Veel liefs xxx
  9. Elvira:
    26 maart 2014
    Bijzonder en mooi dat jullie met deze reis een beeld hebben voor en van Jaël over haar eerste weken op deze wereld. Heel veel succes morgen!
  10. Judith & Otto:
    26 maart 2014
    Jaaaaaa, morgen is het dan zover! Pffff, zelfs ik vind het spannend, hoe moet het dan voor jullie zijn? Op naar morgen, morgen is dé dag!
  11. Hans&Manon:
    27 maart 2014
    Wat klinkt het magisch mooi allemaal vol speciale en 'eerste' momenten, flesjes etc.
    Fijn dat jullie haar later 'roots' kunnen geven. Maar het allermooiste:
    Vandaag is het Dochter-Dag!
    Jullie officiële begin als gezin.
    Prachtig. Heel veel geluk&plezier gewenst!

Liefs, Hans& Manon
  12. Ron:
    27 maart 2014
    gefeliciteerd, wat fijn dat jullie nu al je liefde kwijt kunnen !!!
  13. Heidi, Forske Iris en Saskia:
    Hoi Steven en Saskia,

Wat een mooie dochter. Wij blijven door deze website toch op deze grote afstand toch op de hoogte.
    Veel plezier met elkaar.

Administratie Almere
  14. Irma:
    Lieve Saskia en Steven
    Wat een mooie reisverhalen en een prachtige dochter!
    Wij leven allemaal heel erg mee op OK. Ik vond het heel emotioneel jou eerste foto te zien met jullie dochter. Heel veel geluk en plezier met Jael.
    Liefs Irma
  15. Anja van Heusden:
    Hoi Saskia & Steven,

Wat een prachtig kind, en wat een lot uit de loterij, zowel voor Jael als voor jullie. Wat geweldig fijn dat jullie zoveel informatie voor later voor Jael hebben verzameld, zodat ze niet naar haar roots zal hoeven te zoeken!
    Mooi om zo met jullie reis mee te mogen lezen, en prachtige foto's!
    Liefs en warm wishes, Anja
  16. Jan peter:
    hoi Saskia en Steven
    wat fijn dat het nu toch zo ver is gekomen.
    we zijn heel erg blij voor jullie.

groetjes van tante Annie en JanPeter
  17. Margot:
    28 maart 2014
    Wat een prachtige verhalen! het brengt mij weer helemaal terug in de tijd!! Saskia, Mag Dianne misschien met jullie contact opnemen over tassen?

Groetjes Margot ( vh Ethiopieforum )
  18. Margot:
    28 maart 2014
    Ik zie mijn reactie niet terug dus nog een keer. Wat een prachtige verhalen ( en dochter! ) het brengt mij weer helemaal terug in de tijd! Geniet van de tijd in dit mooie land en de zo bijzondere tijd met jullie kindje. Ik heb een vraag: Mag Dianne misschien contact met jullie opnemen voor het meebrengen van tassen naar Nederland?

Groetjes Margot ( vh Ethiopie forum )
  19. Bart:
    Hoi Saskia en Steven,

Eindelijk is het zo ver.
    Heerlijk hoor. kunnen jullie er al van genieten? of zijn jullie nog volop bezig met officiele gebeurtenissen?

Heel veel plezier nog en geniet er van

Groetjes Hanneke en Bart
  20. Jaap en Hillie:
    28 maart 2014
    Hallo Steven en Saskia, Van harte gefeliciteerd met jullie dochter Jael, fantastisch! Indrukwekkend reisverslag. Wij wensen jullie alle geluk van de wereld toe en weten zeker dat dit zo gewenste kindje bij jullie een hele liefdevolle toekomst tegemoet gaat.
    Liefs van ons.
  21. Jaap en Hillie:
    Hallo Steven en Saskia,
    Van harte gefeliciteerd met jullie dochter Saskia, fantastisch! Indrukwekkend reisverslag. Wij wensen jullie alle geluk van de wereld en weten zeker dat dit zo gewenste kindje bij jullie een liefdevolle toekomst zal krijgen.
    Liefs van ons.
  22. Jaap en Hillie:
    29 maart 2014
    Sorry, 2e berichtje was fout..