We zijn een gezin!!!

29 maart 2014 - Addis Abeba, Ethiopië

Donderdag zijn we om 6.30 uur opgestaan om ons netjes aan te kleden voor de rechtszaak. Allebei waren we behoorlijk gespannen! Esther trouwens ook! Toch maar geprobeerd om iets van ontbijt naar binnen te krijgen, maar dat was lastig. Onze chauffeur Johnny kwam ons om 8.00 uur ophalen. Tijd om te gaan, wat een spannend moment. We gaan officieel ouders worden van Jaël!

Ruim op tijd kwamen we aan bij de rechtbank, een drukte van belang. We moesten wachten op de gang. We waren niet de enige adoptieouders, zeker 7 andere stellen stonden, ook stijf van de zenuwen, te wachten. Er hing een lijst met de volgorde van wie wanneer opgeroepen zou worden. De lijst bestond uit dossiernummers dus dat zei ons helaas niet zo veel. Dus maar geduldig wachten... Het eerste stel dat naar binnen ging stond na 3 minuten weer buiten. Het is dus echt een formaliteit. De rechter liep wat achter op schema en moest blijkbaar ergens wat tijd inhalen want toen wij als één na laatste werden opgeroepen moest het laatste stel gelijk met ons naar binnen. Daar zaten we dan met z'n vieren bijna dood te gaan van de spanning! De vrouwelijke rechter stelde aan ons allemaal dezelfde vragen die wij, goed voorbereid, zo kort mogelijk om de beurt moesten beantwoorden. Ze stelde de volgende 12 vragen: "hebben jullie al kinderen?", "wonen jullie in een stad of dorp?", "is het er multicultureel?", "zijn jullie je ervan bewust dat mensen identiteitsvragen kunnen gaan stellen?", "hebben jullie je verdiept in Ethiopië en de cultuur?", "hebben jullie de verplichte adoptiecursus gevolgd?", "hebben jullie contact met andere adoptieouders?", "zijn jullie ervan op de hoogte dat jullie verplicht follow-up rapportages moeten sturen?", "hebben jullie de kinderen al gezien?", "hoe veel keer hebben jullie de kinderen gezien?", "zijn jullie blij met de kinderen?", "weten jullie zekere dat jullie deze kinderen willen adopteren?".

En dan ben je 4 minuten verder en zegt de rechter "the children are yours! Good luck with them!". Hoera, 2 zeer gelukkige, emotionele adoptiestellen!!!

Buiten het gerechtsgebouw hebben we nog kort gesproken met het Amerikaanse stel dat bij ons in de rechtszaal zat en daarna zijn we onder het genot van koffie en cake gaan vieren dat we vanaf nu officieel een gezin zijn! Wat fantastisch, we hebben er 6 jaar, 6 maanden en 12 dagen op gewacht en nu is het zover!

Na de koffie zijn we gelijk doorgereden naar het kindertehuis om onze dochter op te halen. Daar aangekomen hebben we nog gesproken met de directeur, de verpleegster en de social worker en hebben we speelgoed en kleertjes uitgedeeld aan de kinderen en de verzorgsters. Nadat we het ontslagdocument hadden getekend en de verzorgsters hadden bedankt voor de goede verzorging van Jaël waren we klaar om te vertrekken. Eindelijk samen! Rond 13.00 uur waren we weer "thuis" in het guesthouse.

Jaël is een heel vrolijk meisje, ze lacht en brabbelt heel veel. Ze vindt het ook heel leuk om geknuffeld te worden en te spelen. Wat een heerlijke dochter! We zijn enorm blij met haar!

1. Premabha:
    29 maart 2014
    Zo blij voor jullie!!!!! Van harte gefeliciteerd! Ontroerende verhalen uit de verte. Gelukkig is Jaël nu bij julliexxxPremabha
  2. BOB:
    29 maart 2014
    O' wat fijn. Wat een mooi en mooi beschreven moment. We hebben het gevoel er helemaal bij te zijn.

Jaël is er en dat is heerlijk.
    Geniet van haar. Besnuffel haar en knuffel haar.

Wij mijmeren nu even weg naar dat gevoel, die combinatie van geluk en spanning. Ineens ben je het dan: mama, papa. En dat is je moppie daar, in je armen. Dicht tegen je aan.

Lieverds,
    We wensen jullie alle liefde en voorspoed toe.

Dag Lieve Saskia, Steven en Jaël.
    Kussen en tot gauw!

Daan en Bob
  3. Sander, Jiska,Sep en Fiene:
    29 maart 2014
    Wat heerlijk! Een fantastisch bericht. Zo'n lange zwangerschap is zelden vertoond. Van harte gefeliciteerd trotse vader en moeder.
    Heel veel geluk toegewenst.
    Groetjes van ome Sander, tante Jiska, neefje Sep en nichtje Fiene
  4. Sophia:
    29 maart 2014
    prachtig. ik kon het niet in een x lezen, te veel tranen.
    wat geweldig. geniet en blijf gelukkig.lfs.S.
  5. Elvira:
    29 maart 2014
    Gefeliciteerd met jullie dochter!!! Heel veel geluk en liefde met z'n drieën, genieten van Jaël!
    Liefs Elvira
  6. Yvonne Boots:
    29 maart 2014
    Gefeliciteerd met jullie dochter! Heel veel geluk samen.

Groetjes, Yvonne Boots
  7. Marjon:
    29 maart 2014
    Dat moet een heel mooi moment geweest zijn voor jullie.
    Ik ben heel blij voor jullie. Heel veel geluk met z'n drieën!
  8. Sander, Jiska,Sep en Fiene:
    29 maart 2014
    Hoi Steven en saskieja ik vint het heeeeeeeel!!!!! leuk dat Jael
    Van juulie is kusjes van fiene
  9. Marijke en Hans:
    29 maart 2014
    Nu officieel met zijn drieën. Van harte gefeliciteerd pappa en mamma! Wat een mooi verhaal en wat goed om te lezen dat Jaël het zo goed doet. Er komt nu een wat rustiger tijdje aan dat hopelijk niet te lang duurt. Geniet ervan. Groeten aan Esther en liefs van oma Marijke en opa Hans.
  10. Henny en Stef:
    29 maart 2014
    Jaël welkom in de familie!
    Veel geluk met z'n drietjes.
    Geniet er van.
    Kus van Henny, Marlien, Janneke en Stef
  11. Martin:
    29 maart 2014
    Geweldig en wat een ontlading zal dat zijn!!! Geniet van die mooie meid.
  12. Rian:
    29 maart 2014
    Hoera!!!!!! eindelijk, officieel! we kijken er erg naar uit om jullie live te zien! geniet nog even van het mooie wat Ethiopië te bieden heeft. Maar bovenal geniet van elkaar!! liefs xxxxx
  13. Tanneke:
  14. Marieke Weenink:
    Lieve Bak en S.R,
    Wat een heerlijk nieuws. Ik ben zoooo blij voor jullie. Geniet van elkaar en zuig alle momenten op.
    Veel groetjes ook voor Esther.
  15. Yvon Boerdijk:
    29 maart 2014
    Een zeer emotioneel verhaal om te lezen! Maar wat fantastisch voor jullie, geniet daar!

Groet Yvon
  16. Laurens & Marloes:
    29 maart 2014
    Fantastisch!!!!! Na al dat lange wachten, eindelijk een gezin. Het is jullie zo gegund Gefeliciteerd!

Dikke kussen!
  17. Julia, Ruben, Ton en Ans:
    29 maart 2014
    Lieve Jaël, welkom in onze familie!
    Lieve Steven en Saskia, gefeliciteerd met jullie prachtige dochter!
    Eindelijk officieel de pappa en mamma van Jaël.
    Fantastisch! Geniet van elkaar!
    Kus van Julia, Ruben, Ton en Ans
  18. Tine:
    29 maart 2014
    Van harte gefeliciteerd Steven en Saskia met de komst van jullie dochter Jaël Roza!! Een nieuw begin met z'n drietjes, heel veel genieten en heel veel geluk wens ik jullie toe. Liefs van Tine
  19. Lana:
    29 maart 2014
    Kippenvel moment!! Jullie geluk en vreugde is hier te voelen!! Van harte gefeliciteerd! Dikke kus
  20. Jan en jolanda:
    29 maart 2014
    Hartelijk gefeliciteerd, kippenvel dit is jullie moment geniet er van.

groetjes Jan en Jolanda
  21. Kirstin Koops:
    Saskia en Steven,
    Van harte gefeliciteerd met jullie dochter Jaël. Geniet van dit fantastische moment! Heel veel geluk gewenst!
  22. Madelon:
    29 maart 2014
    :) Ik heb al de hele ochtend het nummer van Pharrell Williams in mijn hoofd 'Happy'. Bijzonder om op deze manier betrokken te zijn, mooi geschreven! En Sas, nu hoop ik toch echt dat er een dozijn aan kraammanden voor jullie klaarstaan bij thuiskomst ;-)

xxx
  23. Ruud en Annemieke:
    29 maart 2014
    Ook wij willen jullie van harte feliciteren met jullie dochter. Wat een plaatje zeg! Het jarenlange wachten is eindelijk beloond. Heel veel geluk samen.
  24. Margriet Rijnders:
    Hoi sas en Steven,
    Wat een mooi verhaal, en eindelijk mam en pap van een prachtige dochter, niet te geloven bijna, maar het is waar, kan niet wachten om haar te zien, heel veel geluk met z,'n drieën, liefs van Margriet en Ton.
  25. Estella:
    Wauw!!!!
    Wat fantastisch! Ik ben zo zo zo blij voor jullie!
    Heel veel geluk, liefde en plezier met elkaar.
    Lieve groet
    Estella
  26. Marjet:
    29 maart 2014
    6jaar, 6maanden en 12 dagen......
    wat een zwangerschap hè!
    eindelijk!
    heeeeeel veel geluk en een dikke zoen
    ook voor jullie dochter
    XX
  27. Diana:
    29 maart 2014
    Wat geweldig! Van harte met jullie dochter, Jael! Wat zal dat heerlijk aanvoelen. Geniet met en van het elkaar. Fijne kennismakingstijd met elkaar toegewenst. Liefs, Diana
  28. Yolanda:
    Gefeliciteerd met jael!! Jullie dochter. Geniet lekker van dit kleine wonder. X
  29. Susanne Derks:
    30 maart 2014
    Wat een heerlijk bericht! Eindelijk eindelijk zijn jullie een gezinnetje. Wat een prachtmeisje. Geniet van jullie tijd in ethiopie en voor straks weer veilig thuis.
  30. Bart:
    30 maart 2014
    Wat een heerlijk gevoel moet dat zijn.
    Eindelijk het lange wachten beloond.
    Geniet van elkaar en alles er om heen
  31. Corna:
    Steven en Saskia,

wat een mooie plaatjes zo met z'n drietjes. Iedereen heeft het over kippenvel-momenten en dat is het zeker. Jullie stralen zoveel liefde uit, dat zal jullie dochter Jaël zeker voelen. Geniet nog van deze momenten in Ethiopië en dan gauw naar Alkmaar om Jaël kennis te laten maken met iedereen die haar van harte welkom heten in jullie gezin en leven. Wat een mooi gebeuren is dit.
    Corna
  32. Tineke (forum):
    30 maart 2014
    Gefeliciteerd met jullie prachtdochter !!
    Heerlijk genieten van alle mooie momenten nog in Ethiopie !
  33. Judith & Otto:
    30 maart 2014
    Wat fijn! Kan weer helemaal het gevoel terughalen van ons eerste moment als papa en mama... Daar is ze dan, en ze gaat nooit meer weg. En hoe heerlijk vanzelfsprekend dat dan ineens is!

Maar het is jullie gegund, na zo'n langdurige zwangerschap en "bevalling"
    Snuif alle ervaringen open neem ze mee. We vindn het heel fijn het zo mee te mogen maken.

Liefs, Otto en Judith.
  34. Nancy:
    30 maart 2014
    Van harte gefeliciteerd met jullie prachtige dochter! Eindelijk een gezin!
    Geniet van jullie verdere verblijf! Wij genieten ook, van jullie verhalen en mooie foto's.
  35. Jet:
    31 maart 2014
    Enorm veel hoeraatjes. Van harte gefeliciteerd met jullie fantastische geluk. Jaël heeft nu twee geweldige ouders die 4x een olifantendracht hebben moeten wachten om nu eindelijk een dochter te krijgen. Wat een enorme bevalling is het geweest. Nu is wel duidelijk waarom jullie zo lang hebben moeten wachten. Jaël, jullie dochter was nog niet geboren.
    Geniet van elkaar, misschien voelt jullie resterende tijd in Ethiopië nu als een vakantie.
    Ik heb met natte ogen genoten van jullie verhalen en foto's.
    Heel erg bedankt dat jullie dit met ons hebben gedeeld.
    xxx
  36. Anja:
    31 maart 2014
    Jaël, dochter van Steven en Saskia. Met verlangen werd je verwacht...
    Jullie stralen alle 3, ben echt superblij voor jullie, hoop dat jullie de komende maanden een fantastische en overgetelijke tijd hebben!
    warm wishes, Anja
  37. Rolf:
    31 maart 2014
    gefeliciteerd met dit prachtige kind. Heel veel geluk samen!
  38. Carolien:
    Gefeliciteerd! Wat fantastisch.
    Geniet van jullie kleine meid!

Carolien (van het forum)
  39. Marjon (forum):
    1 april 2014
    Van harte gefeliciteerd met jullie gezinsvorming.
    Wat heerlijk dat Jaël nu bij jullie is
  40. Lida Handgraaf:
    1 april 2014
    Lieve Steven en Saskia,

Van harte gefeliciteerd met jullie prachtige dochter. Zij is werkelijk een plaatje om te zien.

Wat hebben jullie een prachtig, emotioneel verslag geschreven over die vreselijke zenuwslopende uren vlak voor jullie geweldige hereniging met Jaël. Ik ben heel erg blij voor jullie! Veel geluk en liefde toegewenst!

Liefs van Lida Handgraaf