De afgelopen dagen

2 april 2014 - Addis Abeba, Ethiopië

Zo, Jaël slaapt en we hebben WiFi, dus tijd voor een nieuw verslag!

Zaterdag hebben we een uitstapje gemaakt naar het nationaal museum van Ethiopië. Met de kleine Jaël in de draagzak, ook dat vindt ze prima, de schat! In het museum ligt de wereldberoemde "Lucy". Haar geraamte dateert van 3.18 miljoen jaar geleden. Ethiopië is het enige land in de wereld dat in het bezit is van fossielen die de hele tijdlijn van de menselijke evolutie weergeven, tot zo'n 10 miljoen jaar geleden. Erg interessant!

Maar de meest interessante hoek voor mij in het museum was natuurlijk die met de schedels, kaken en tanden, heerlijk om mijn vakgebied weer eens goed te bestuderen, zou ik het misschien toch een beetje missen....

In de tuin van het museum heeft mijn zus de langste man die wij ooit hadden gezien gespot, Duncan. Wat een reus! Hij was wel in voor een praatje en een foto.

Zondag wilden we een bezoek brengen aan de markt maar helaas was Steven erg ziek die dag, last van zijn maag en darmen. Hij heeft de hele dag op bed gelegen. Dit is hier voor buitenlanders een veel voorkomend probleem. We moeten ook erg wennen aan de hoogte waarop we ons bevinden, tussen de 2200 en 3000 meter. Hierdoor zijn we soms wat licht in het hoofd. En, nou ja, met alle emoties van de afgelopen 11 dagen kunnen we wel zeggen dat we ons niet topfit voelen. Gelukkig was Steven maandag alweer een stuk opgeknapt, dankzij een " naturale medicine" drankje uit de keuken van het guesthouse. Iets met citroen en honing...Het werkte wel!

Maandagavond hebben we afscheid genomen van Esther, voor haar weer tijd om naar huis te gaan. Wat een mooie tijd hebben we samen beleefd, heel bijzonder voor ons allemaal!

Gisteren was ik aan de beurt wat betreft maag/darmklachten. Nu kwam Senayit met een ander drankje, bestaande uit water, iets van meel, suiker en soja. Dan krijg je een soort milkshake. "Real energy boost" volgens Senayit! Die had ik ook wel nodig want om 14.15 uur kwam John ons ophalen om ons naar de immigratiedienst te brengen om daar een paspoort voor Jaël aan te vragen. Prima natuurlijk, maar het enige puntje was dat ze een foto van haar moesten maken volgens de normen voor een paspoort, dus beide oren erop en beide ogen open. Nou, dat was wel even een gedoe en die kerel " knipte" het kiekje telkens net te laat! Jaël is nogal nieuwsgierig en wil alles om haar heen zien en volgen, dus ze zag van alles behalve de camera. De hele trukendoos moest open gehaald worden. Maar het is uiteindelijk gelukt, gelukkig! Donderdag is haar paspoort klaar! Dan alleen nog een visum aanvragen bij de Nederlandse ambassade. Dat gaan we vrijdag doen. Daar gaan we ook de counselor van de ambassade verzoeken een spoedprocedure toe te passen voor het visum, dit i.v.m. onze gezondheid. We willen graag zo snel mogelijk naar huis. Met een spoedprocedure hebben we wellicht een paar dagen winst.

Gisterenmiddag kregen we om 16.30 uur de kinderarts op bezoek bij het guesthouse om te kijken hoe het met Jaël gaat. Hij is de vaste arts van Stichting Afrika die alle kindjes in het kindertehuis regelmatig onderzoekt en nu dus nog een keer bij ons. Hij was zeer tevreden over haar ontwikkeling, ze heeft al veel vooruitgang gemaakt. Wel is ze nog wat klein voor haar leeftijd, maar dat zal ze snel gaan inhalen. Ze zit in ieder geval niet onder de norm, dus dat is goed. She is very happy!!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sander, Jiska,Sep en Fiene:
    2 april 2014
    Wat fijn dat het zo goed gaat met Jael! We hopen dat jullie snel opknappen en dat de aanvraag van alle documenten voorspoedig verloopt. Succes met alle "regel" dingen en we wensen jullie een mooie tijd toe in Ethiopië! X
  2. Sander, Jiska,Sep en Fiene:
    2 april 2014
    Hoi Steven en saskiejaa ik vind het heel fijn dat jae
  3. Sander, Jiska,Sep en Fiene:
    2 april 2014
    hoi Steven en Saskiejaa Ik vind het heel fijn dat Jael nuu bij jullie is. Hep je ook nog andere foto's dan van botten?

Xxxxxxxxxxxxxx Fiene
  4. Tine:
    2 april 2014
    Wat hebben jullie een mooie tijd zeg!! Op wat darmkrampjes na zullen we maar zeggen (kan knap vervelend zijn). Ik hoop met jullie dat jullie binnenkort huiswaarts kunnen gaan met lieve Jaël, terugkijkend op een geweldige en onvergetelijke tijd in Ethiopië!! Liefs van Tine
  5. Oma Rina:
    2 april 2014
    Schatjes wat een leuke foto van Jaël in bad en in de draagzak bij mama.
    Wat is ze toch mooi en sprankelend.
    De foto's van het museum herken ik allemaal, wat bijzonder om te zien dat jullie daar ook waren.
    Kom maar snel naar huis, beterschap, liefs en dikke kus van oma rina
  6. Marijke en Hans:
    3 april 2014
    Hallo Steven en Saskia. Zijn jullie weer een beetje opgeknapt? Succes met het paspoort en visum. Superleuke foto's! Drie keer dikke kus voor jullie en groeten van Marijke en Hans.
  7. Evelien en Niels:
    Lieve Sas en Steef,
    Wat hebben jullie een ontzettend mooie dochter! En zo fotogeniek! Wat heerlijk om te zien! Hopelijk gaan de buikpijn en krampen snel over. En duimen dat jullie zsm lekker naar je eigen huisje kunnen!
    Dikke knuffels van ons
  8. BOB:
    Och, bijtbillen! Heerlijk
  9. Julia, Ruben, Ton en Ans:
    4 april 2014
    Weer een mooi verhaal! En wat 'n leuke foto's!
    Fijn dat het goed gaat met Jaël!
    Wat een bijzondere tijd is dit voor jullie.
    Hopelijk zijn jullie weer beter en is de papieren rompslomp
    snel geregeld. En dan ....op naar Holland!
    Kus van ons 4